Installations howto

Annoncering af nye udgaver af selve økonomisystemet SALDI.

Redaktører: Agerskov, Peter Rude, Sarah Aagaard

Besvar
Peter Rude
Udvikler

Installations howto

Indlæg af Peter Rude »

Denne forklaring er temmelig overfladisk og forudsætter at du har nogenlunde styr på Linux & PostgreSQL.

Hent den nyeste version og pak den ud i en mappe som du kalder sqlfinans under htdocs (i SuSE 9.1 er det /srv/www/htdocs/) .
I mappen sql ligger en dump af grundsystemet. Denne lægges ind i en PostgreSQL base benævnt sqlfinans som skal oprettes til formålet.
Når dette er gjort kan du logge ind via din browser.

Regnskab: sqlfinans
Brugernavn: admin
Password: admin

og oprette dit eget regnskab.

Det forudsættes at du kører Linux eller lign og har installeret Apache 1.3.x / 2.x PHP 4.x og PostgreSQL
Hvis du får blank skærn under SuSE 9.1 mangler du at installere php4-session

Go fornøjelse.
larsbrandi
Geografisk sted: Vojens
Kontakt:

Import af sqlfinans.sql

Indlæg af larsbrandi »

Opret database sqlfinans. Læg sqlfinans.sql i et bibliotek. Udfør fra biblioteket nedenstående kommando :

psql -e sqlfinans < sqlfinans.sql

Så er tabellerne importeret.
Med venlig hilsen

Lars Brandi Jensen
dax
Geografisk sted: Vejby
Kontakt:

Re: Import af sqlfinans.sql

Indlæg af dax »

[quote="larsbrandi"]Opret database sqlfinans. Læg sqlfinans.sql i et bibliotek. Udfør fra biblioteket nedenstående kommando :

psql -e sqlfinans < sqlfinans.sql

Så er tabellerne importeret.[/quote]

Det var vældig godt med den tilføjelse. Man kan oprette databasen med createdb kommandoen, og jeg vil rent ud sagt anbefale, at man læser manualerne til postgreSQL hvis man vil vide, hvordan det fungerer. Det er nemt nok på en FC3 eller lignende at oprette en database under PostgreSQL, men for at det ikke skal være for nemt, så skal man på en "helt jomfruelig PostgreSQL installation" køre initdb allerførst.

Det er sådan nogle ting, som distributioner er gode til at gøre for
larsbrandi
Geografisk sted: Vojens
Kontakt:

En installationsvejledning

Indlæg af larsbrandi »

Ja, jeg tænkte at det måske var på sin plads med en installationsvejledning. Som Peter skriver er den lidt overfladisk. Med vanlig tiltro til GUI'er, gik jeg igang med pgadmin3 og et par stykker til og prøvede at importere sqlfinans.sql ind, men fik gang på gang en fejl på linie 2457. Nå, men på et eller andet tidspunkt blev det til : At være GUI fanatiker eller ikke at være GUI fanatiker. GUI fanatikeren tabte ( igen ). Men for at tage det fra starten, brugte jeg den her vejledning :

http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Configure_Postgresql

Når de grundlæggende ting er gjort, kan man så passende affyre min kommando, og det virker. Og jeg kommer nok ikke udenom at læse manualerne uanset :lol: . Jeg koger det her ned til noget forståeligt, efterhånden som jeg kommer igennem det.
Med venlig hilsen

Lars Brandi Jensen
jhk

conncetions problemer

Indlæg af jhk »

Hej *.*

har fuldt jeres anvisninger, men for fejl når jeg forsøger at starte SQL-Finans op

Warning: pg_connect(): Unable to connect to PostgreSQL server: FATAL: IDENT authentication failed for user "postgres" in /var/www/apache2-default/sqlfinans/includes/db_query.php on line 38

Fatal error: Call to undefined function: postgresql_error() in /var/www/apache2-default/sqlfinans/includes/connect.php on line 34

Den øverste er "kun waring" men den anden kan jeg ikke rigtig gennemskue, har lagt sqlfinans05 + patch01 på, inden jeg loadet databasen, men stadigvæk fejl, nogle forslag :D
Peter Rude
Udvikler

Indlæg af Peter Rude »

Umiddelbart ser det ud som om du ikke har angivet korrekt password i "connect.php"

Med hvorfor forsøger du med ver. 0.5.

Prøv istedet med ver 0.8 som er meget nemmere at installere. Du kan hente den her: www.sqlfinans.dk/versioner/sqlfinans08.tar

Go' fornøjelse.
/Peter
Besvar