En række forslag til den eksisterende brugerflade

Her er der mulighed for at komme med forslag til forbedringer til Saldi

Redaktører: Agerskov, Peter Rude, Sarah Aagaard

Besvar
Nikolai Beier
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

En række forslag til den eksisterende brugerflade

Indlæg af Nikolai Beier »

Tony

Re: En række forslag til den eksisterende brugerflade

Indlæg af Tony »

Nikolai Beier skrev: I kontrolsporet kan man ikke se om et kontonummer er for en finans-, debitor- eller kreditorkonto. Lad kontrolspsorssiden fortælle at der er tale om finanskonti!
Det er alt sammen finanskonti! Kreditor og debitorkonti står kun som finans-samlekonti..
Nikolai Beier skrev: Regnskabssiden og links til kontoudtog.
1. Der er ikke links til konto-oversigt for en given konto i hele det det aktive regnskabsår. Det er vel relevant for konti med meget få posteringer per måned, og hvor de årlige bevægelser er relevant.

Forslag: Lav link til �Vis kontokort for �n konto, hele regnskabsåret�.
Det er relevant - i mellemtiden kan du i den adresselinie der kommer, når du vælger en vilkårlig måned, gå ind og slette "&month=x", så vælges alle måneder - dog er jeg ikke helt sikker på hvad der sker regnskabsår 2 (og gad ikke kigge koden), måske får man så alle posteringer henover alle regnskabsår?? (andre kan måske svare)
Nikolai Beier skrev: 3. Kontospecifikationer for en måned ad gangen viser ikke hvilken måned der er tale om. Derved kan man ikke afgøre om man ramte det rigtige link på regnskabssiden.
Æh, men der står da en dato på hver linie?
Nikolai Beier skrev: 4. Visningen af sideskiftskontoen har tal/beløb hele vejen hen, når den vises på regnskabssiden!
Ikke hos mig :-) Måske er det blevet rettet..
Nikolai Beier skrev: Kassekladde
1.Dobbelt negering mht. automatisk moms-beregning. Hvis feltet/kolonnen bare hed auto-moms (fx delt over to linjer), og var krydset af som udgangspunkt, så var det simplere at gennemskue.
Slet ikke enig - "Auto-moms" kunne lige så vel signalere at du dermed kunne putte moms på en konto der ikke var defineret som moms-konto... Nu betyder det, at posteringen bliver uden moms - full stop - uanset hvad kontoen er defineret som. Jeg syntes faktisk det er klarere..
Nikolai Beier skrev: Under indstillinger --> Diverse
Hvad er "Pos valg"? Skriv forkortelsen, så det kan ses at det er en
forkortelse, eller giv det et mere sigende navn (og vær konsekvent i
resten af brugerfladen). Der er plads til et længere beskrivende navn
på selve siden, der mangler en overskrift og evt. en forklarende tekst. Der er også plads til at forklare hvad der sker hvis
man ændrer tallene til noget ikke-nul.
Det er "Point-of-Sale" - altså kasseapperat løsningen som Danosoft selv bør sælge og installere. Det den gør, når du skriver andet end 0 er potentielt at f**** din database - har selv oplevet at stå i en situation hvor jeg ikke engang kunne indlæse backup via systemet!!! Heldigvis var det et meget ungt regnskab, så jeg startede bare forfra med mine bilag - men var jeg nået måneder ind i regnskabet, så havde jeg nok været ret vred... Jeg er faktisk ikke helt sikker på om gendan fra MySQL virker i de seneste versioner? Man kan ikke teste det på demo-regnskabet, da den ikke kører MySQL, og gendan på tværs af DB ikke understøttes... Overvejer at lave egen demo-install, bare for at teste gendan..
I øvrigt tror jeg ikke du kan vælge PoS i de normale versioner, selvom det er aktiveret i demo. det kræver bl.a. local bon-printer osv.
Nikolai Beier skrev: især formularsiden er meget rodet, og det er sjældent helt indlysende hvad der kan indtastes i et felt.
Syntes faktisk jeg har (efter at have rodet lidt timer med det) fået helt styr på formular "motoren" - og så er det ikke så tosset :-)
Nikolai Beier skrev: En debitors navn behøves ikke være et firmanavn, men det står der som overskrift over navnefelterne i debitorlisten. Kan det ikke ændres, fx til "Debitors navn" eller "Kundenavn"?
Ja det er faktisk lidt irriterende - det samme gør sig gældende for noget formatering af udskrift. F.eks. er det irriterende at have formularteksten CVR på fakturaer til private, og man kan ikke lave (den slags) betingelser i formularen - eneste løsning i det tilfælde er at skrive CVR som "CVR 12345678" - så må man håbe man ikke skal bruge det andre steder, for så skal man til at filtrere de første 4 tegn væk :-(

Mine svar er slet ikke forsøgt udtømmende, men lige så meget for at holde lidt liv i debatten (og sikre mig at der ikke bliver implementeret noget der ikke skal implementeres, bare fordi 1 ikke syntes om det - vi skal helst have forbedringer og ikke det modsatte. Det fleste af dine pointer er 100% valide, så det er på ingen måder ment som et forsøg på at "skyde noget ned".. Meget af det kan ændres super simpelt i koden (især fordi der er en pæn del hardcoding), som f.eks., firmanavn vs. kunde/debitornavn..

-Tony
Besvar