Daglige valutakurser direkte fra nationalbanken

Her er der mulighed for at komme med forslag til forbedringer til Saldi

Redaktører: Agerskov, Peter Rude, Sarah Aagaard

Besvar
nielsrune
Kontakt:

Daglige valutakurser direkte fra nationalbanken

Indlæg af nielsrune »

Jeg har lavet et lille tillægsmodul til valutasiden, der automatisk henter de nyeste valutakurser for de valutaer der er oprettet, og opdaterer dem i databasen.

Kilden er Nationalbankens xml feed, der opdateres på hverdage mellem kl. 14.15 og 15.00. Der er understøttelse for alle de valutaer, der pt. kan vælges i systemet.
Som jeg læser disclameren på http://nationalbanken.dk/DNDK/specialdo ... enDocument er denne metode tilladt, når Nationalbanken udtrykkeligt anføres som kilde.

Modulet henter de oprettede valuater, og datoen for den senest indtastede kurs. Hvis datoen i xml feedet er nyere end den senest indtastede kurs, opdateres kursen i databasen med kurs og dato.

Der opdateres kun, hvis xml feedets dato er nyere. Har en bruger således selv indtastet en kurs for dags dato for en given valuta, opdateres denne ikke, men kun valutaer, der ikke er "up-to-date".

På sigt tænker jeg at der kan laves en indstilling, så man kan vælge at nyeste kurser skal hentes automatisk, når man logger ind.

Jeg sender en tar-ball til fejl@saldi.dk med mit bidrag. Den indeholder en tilføjelse til systemdata/valuta.php og en ny fil systemdata/hentkurser.php

Håber det kan bruges ;-)

Med venlig hilsen

/Niels Rune Brandt
nielsrune
Kontakt:

Indlæg af nielsrune »

I forlængelse af ovenstående har der sneget sig en lille bug ind i min kode. Det viser sig at IE ikke tolererer et <button>-tag omkapslet af et <a>-tag.

Så den tabelcelle i den tidligere tilsendte systemdata/valuta.php, der indeholder <a href... <button>...</button></a> skal rettes til:

Kode: Vælg alt

<form method="post" action="hentkurser.php"><input type="submit" value="Hent kurser" /></form>
Nu har jeg testet det ordentligt igennem, og ovenstående metode virker i IE, Firefox, Opera og Google Chrome
nielsrune
Kontakt:

Indlæg af nielsrune »

Og der var sørme en lille bug mere, der gav problemer med høje kurser, der fra nationalbankens side er skrevet med 1000-tals seperator.

Derfor i linje 36 i min tilsendte kode:

Kode: Vælg alt

$kurs = str_replace(",", ".", trim($bank->getAttribute("rate")));

rettes til:

$kurs = str_replace(",", ".", str_replace(".", "", trim($bank->getAttribute("rate"))));
Brugeravatar
Agerskov
Geografisk sted: Albertslund, Sjælland
Kontakt:

Indlæg af Agerskov »

Hej Niels

Tusind tak for endnu et bidrag. Det er jo helt overvældende.

Vi havde selv påtænkt at de officielle toldkurser fra SKAT skulle blive indsat automatisk som et tilvalg, men vi har ikke kunnet finde en troværdig kilde i stil med den Nationalbanken levere.

Vi kigger nærmere på koden, når vi har tid til det.

Med venlige sommerhilsner
Claus Agerskov
Billede

Støt udviklingen og få omgående hjælp - Tegn en hotline-aftale.
Telefon: 46 90 22 08
nielsrune
Kontakt:

Indlæg af nielsrune »

Jeg har oprettet et code repository til andre udviklere og selvhostere, der måtte have interesse i at se mine bidrag til Saldi.

Denne tråd er oprettet som https://code.google.com/p/saldi-upstrea ... detail?r=4
Besvar