SALDI udvikling?

Til spørgsmål der ikke passer i andre fora.

Redaktør: Sarah Aagaard

Besvar
Allan Jensen

SALDI udvikling?

Indlæg af Allan Jensen »

Hej,
Jeg har tidligere brugt SALDI da jeg havde egen virksomhed. Jeg leger lidt med tanken om at starte noget igen og ville lige se hvor langt SALDI havde udviklet sig. Jeg var lidt overrasket over at se at seneste version (3.2.8) daterer sig tilbage til februar 2012?

Er SALDI ved at drosle ned i udviklingen? Hvordan ser fremtiden ud for SALDI?

Mvh Allan Jensen (en glad tidligere SALDI bruger)
Tony

Re: SALDI udvikling?

Indlæg af Tony »

Hej Allan,

Det er dit indlæg har stået ukommenteret i snart 4 uger besvarer vist desværre dit spørgsmål.. Desværre fordi jeg også selv er glad bruger af Saldi, og gerne bidrager til et godt open source projekt.

Jeg kan konstatere - ved at browse ftp.saldi.dk, verdens langsommeste ftp server - at der kommer små koderettelser hist pist. Men der er ingen kommunikation om rettelserne, der er ingen plan for kommende udvikling (altså andet end "snarest" eller "kommer i foråret 2011"... Og der er SLET INGEN changelogs - argh :twisted:

Jeg har set en kommentar om, at en version 4.0 skulle være på vej - i foråret 2013, bl.a. med større fokus på lager delen. Men jeg tvivler meget, af flere årsager:

1. Kommentaren er fra december 12, og der har INTET været siden.. Ikke et pip..

2. Der er bugs der, på trods af at flere bidragere har lagt løsningerne her på forum, stadig ikke bliver rettet - på halve og hele år. f.eks. fungerer rykkerprint ikke i onlineversionen (i hvert tilfælde ikke på det demoregnskab jeg kører - og det kører på 3.2.9), den tæller ikke samlet skyldig saldo korrekt.. Jeg kan ikke forstå, at en eneste bruger kan leve med den fejl?? Og løsningen har ligget på forum siden august 2012, men er selvfølgelig ikke tilgængelig for de betalende brugere!! (jeg testede i går, der var fejlen der stadig på online versionen).

3. Der er funktionalitet der simpelthen slet ikke er udviklet hen til beta stadie, som ligger i koden. F.eks. er processerne omkring indkøb-varemodtagelse-lagerlæggelse helt gal, når f.eks. serienumre er aktiveret. Eller "GYS", hvis der ligger flere åbne indkøbsordrer på samme varenummer!!Samlevarer, operationer og return logistics skal man nok også bare helt holde sig fra...

4. Open source behøver ikke betyde open development, men som jeg ser det lige nu, så skal ens behov være meget simple før jeg ville turde binde an med betalingsversionen (onlineversionen) - og så er det altså kun os der kører en gratis løsning på egen server der har en chance.. Og det er for sin del fint nok, men der er 2 problemer. Dels betyder det, at der skal åbnes for kommunikationen og åbnes op for planerne for udvikling, dels at der ikke kommer penge i kassen til at drive fremtidig udvikling.

Mit bedste bud - enten at der falder en ressource ned i turbanen hos Danosoft, eller at nogen stikker af med en branch, og kører videre med den... Jeg kunne i princippet overveje selv at gøre det sidste, primært i frustation over den manglende kommunikation og fremdrift.. Men så kunne man lige så vel starte på en helt frisk, og så smider man på den ene side an masse godt arbejde over bord, som trods alt er lavet - og kun kan genbruges hvis man holder sig til samme licensmodel som Danosoft valgte, eller på den anden side skal man leve med nogle designbeslutninger jeg aldrig selv havde truffet... Og desuden er der hele problematikken omkring branching, som måske bare betyder man ender med 2 produkter der ikke kan opnå en kritisk masse til at kunne overleve. Og så har man medvirket til at spænde ben for det gode initiativ, som Saldi er....

Det er svært, men jeg gad godt høre lidt input fra andre... Både brugere og udviklere (og hele den grå masse der i mellem, som jeg grundlæggende selv er en del af)???

Hvad vej skal vi? Og skal vi alle sammen samme vej?? Hvad er der allermest behov for? Jeg har det personligt meget svært med at ting ikke fungerer korrekt (og det bøvl det kan give med skat/revisor), og ser hellere en løsning med begrænsninger, end en løsning der viser sig - når man graver rigtig dybt - ikke at være i orden..

P.S. Bruger stadig Saldi - men retter bare fejlene når jeg støder på dem.. Det kommer ikke altid alle til gode, og det gør det endnu sværere at vedligeholde koden på min installation :?

-Tony

Allan Jensen skrev:Hej,
Jeg har tidligere brugt SALDI da jeg havde egen virksomhed. Jeg leger lidt med tanken om at starte noget igen og ville lige se hvor langt SALDI havde udviklet sig. Jeg var lidt overrasket over at se at seneste version (3.2.8) daterer sig tilbage til februar 2012?

:twisted: :twisted: :(
Lysdal
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Lysdal »

Jeg har samme indtryk af tingenes tilstand som Tony. Eneste forskel er, at jeg kan slet ikke komme i kontakt med ftp-serveren.
-
Ebbe Lysdal | Lysdals Sikring | www.lysdals.dk | sikring@lysdals.dk | 30486446
Sofus
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlæg af Sofus »

Hej i andre.
Vi er også glade brugere af Saldi, og har endda tegnet service aftale for at støtte op.
Det at dere fora ligger så dødt, at de ikke sender opdateringer ud, og at deres FTP server ligger offline er ikke godt.
Jeg vil gerne være med til at ligge noget udvikling i det (Er java progammør til dagligt).
Vi skal bare være lidt flere om at løfte, for koden er ikke smart:)

Men skriv endelig tilbage hvis i kender andre saldi brugere der vil noget / hjælpe til.
For mit vekommende må Saldi stadig hjertens gerne beholde kildekoden, men hvis man lagde det op på et fælles sted, kunne vi alle hjælpe til.
Mvh
Sofus Albertsen
Brugeravatar
ht

Indlæg af ht »

FTP virker pt. fint ftp://ftp.saldi.dk. Jeg kan se at Peter er den eneste der "koder" og når jeg har "bug fixes" så sender jeg den til ham pr. mail.
Jeg har lave nogle moduler til saldi og modf. lager men jeg vil sige at koden er "ligefrem" dvs. kræve en del tid .
info@kbds.dk
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Re: SALDI udvikling?

Indlæg af info@kbds.dk »

Allan Jensen skrev:Hej,

Hej Allan,

Der er ingen tvivl om at tingene går ikke i samme tempo som tidligere, muligvis fordi som nævnt flere gange at Peter er den eneste udvikler som sidder bag SALDI teamet nu.
Jeg er selv en glad bruger af SALDI, og anbefaler rigitg mange at kaste et blik på det, da jeg synes selv det er et super alternativ til andre rigtig gode regnskabssystemer, programmer såvel som online versioner.

Min erfaring med fejl, ønsker m.v. er enten at skrive dem her på forummet, i håb om at flere bakker sig op, eller smide en besked direkte til SALDI teamet - Jeg har selv været heldig i langt de fleste tilfælde at få hjælp, rettelser og tilpasninger hurtigt igennem den vej.

Jeg ved med sikkerhed at SALDI ikke er gået i stå, da jeg lige har opdateret til nyeste version, tror blot vi skal væbne os med tålmodighed, og måske være bedre til at beskrive ønskerne så de nemmere kan implementeres.
Med venlig hilsen / Best Regards
Mads Kikkenborg
KIKKENBORGS DATASERVICE ApS ...IT i øjenhøjde
Mail: mk@kbds.dk
Web: www.kbds.dk
Tlf. nr.: 46 95 10 10
Peter Rude
Udvikler

Indlæg af Peter Rude »

Jeg vil gerne beklage at jeg i perioder ikke er så aktiv på forumet som det kunne ønskes.

Det er bestemt ikke fordi projektet er ved at gå i stå, faktisk bruger jeg stort set al min vågne tid på Saldi.

Det sidste år har været meget travlt da vi har udviklet en komplet ordre/sags håndteringssystem til stilladsbranchen som en overbygning til Saldi. Med systemet kan man hele tiden følge med i hvor langt de enkelte sager, montørerne lægger selv arbejds-/akkordsedler ind og deres lønninger bliver beregnet automatisk i henhold til overenskomsten. Tjeklister til de tilsynsførende genereres automatisk, og alle hændelser registreres med billeddokumentation.

Saldi er efterhånden blevet et meget stort og komplekst system med mange forgreninger som bla. integreret kassesystem, webshop, projektstyring, styklister, abonnementsfakturering oma. Visse dele er meget kundespecifikke, så det for udenforstående kan se ud som om der ikke sker noget. Samtidig betyder kompleksiteten af det ligger et stor testarbejde, hver gang man foretager en lille ændring. Specielt på ordrebehandlingen hvor en ændring i en ordrefunktion påvirker salgsordrer, kassesystem,webshop & api, og kan give utilsigtede virkninger.

Det er højt prioriteret at Saldi er et robust og stabilt system og de som kører online på vores betalingsløsning, ved også at det i de 10 år Saldi har været i luften, ikke her været driftsforstyrrelser af betydning.

Det er et stort arbejde at varetage udvikling, drift og support, hvorfor det kan knibe med at finde tiden til kommunikation og dokumentation.

Alligevel er det sådan at hvis man sidder med noget akut er det, som altid, bare at ringe og det bliver løst med det samme.

Jeg ser meget gerne at der dannes en gruppe omkring Saldi så det bliver mere fokus omkring open source delen. Det har hidtil været Claus Agerskov som har stået for denne del, men da han her være meget syg i længere tid, er det brug for at andre træder til. Jeg selv har ikke ressourcerne men vil gerne gøre en indsats for at få noget sat i gang, så der komme mere liv i bl.a. forum, information, dokumentation og implementering af udefrakommende ændringsforslag.
Har du lyst og energi til at deltage i dette arbejde så sig til. Jeg takker på forhånd :)
Go' fornøjelse.
/Peter

Opret et professionelt regnskab på https://saldiregnskab.dk
Ring på 4690 2208 hvis du vil vide mere.
Besvar