Saldi vs. brugerne/verden

Til spørgsmål der ikke passer i andre fora.

Redaktør: Sarah Aagaard

Besvar
mortenka
Geografisk sted: Lystrup, Århus
Kontakt:

Saldi vs. brugerne/verden

Indlæg af mortenka »

Hejsa

Jeg er en tilfreds Saldi bruger, som har stor glæde at at jeg nemt kan bogføre og fakturere i min freelance bix. Så tak for et godt og billigt produkt.

Når det så er sagt:

Hvilket retning bevæger Saldi sig i? Forbliver det open source i jeres regi?
Jeg spørger bl.a. fordi jeg kan se at jeres trac (http://trac.lue.dk/saldi) ligner en spøgelsesby, bortset fra trunk'en.

Jeg er selv udvikler, og har bl.a. derfor ind imellem lyst til at bidrage med funktionalitet. Når jeg så kigger i koden, bliver jeg helt træt...
Desuden kan jeg se at der ikke er den store åbenhed om udviklingen, og at der er flere ikke-besvarede/afsluttede (gamle) tråde i forumet.

Jeg er klar over at det kan være forbundet med stort tidsforbrug at redesigne koden, men hvis I lette jeres eget arbejde, og have mere hjælp fremover, tror jeg at der er brug for mere åbenhed.

Jeg er også godt klar over at Saldi er Danosoft og vice versa, og det derfor kan være svært at lægge alle kort frem.

Mvh. Morten Krogh Andersen / Krogh.net
Peter Rude
Udvikler

Indlæg af Peter Rude »

Hej Morten!

Tak for dit indlæg.

Formålet med Saldi er at levere et godt og velfungerende produkt, til en fornuftig pris.

Når jeg har valgt at frigive Saldi som open source er det en bl.a. en forsikring for brugerne, som altid vil kunne køre videre enten i eget regi eller hosted andetsteds, næsten uanset hvad der sker.

Det hele kører med en meget stramt budget. Fokus ligger på god service overfor de betalende brugere samt funktionalitetsforbedringer.

Saldi startede som et open source projekt, med en forventning at at der ville være andre som bidrog med udviklingen. Hvis der havde været det, ville der også have været mere styr på track og der ville have være gjort mere ud af kodedesign. Ikke mindst fordi der så ville være kommet input fra andre udviklere til at gøre koden og mere læsbar.

Sådan blev det ikke og da Claus som ellers står for open source delen (bl.a. koordinering, udgivelser, trac og forum) har været indisponibel i længere tid, sker der ikke så meget på dette område pt.

Der er ingen planer om at ændre open source modellen men der kommer muligvis en ændring af licensen, for at beskytte os mod de stigende antal virksomheder som udbyder Saldi uden at bidrage, og dermed undergraver forretningsmodellen.

Det er ikke nogen hemmelighed at økonomien er stram, hvilket sætter en naturlig begrænsning på hvad vi kan nå, men hensyn til information, dokumentation, markedsføring og anden sekundær virksomhed. Det går dog hastigt fremad, så jeg forventer at der inden for en overskuelig fremtid bliver mere fokus på disse områder.

Du er altid velkommen til at komme med indput til hvordan tingene kan gøres bedre. F.eks, ved at redesigne en funktion som eksempel på hvordan du ville gøre, for at bedre overskueligheden. Selvom jeg er hårdt presset tidsmæssigt, er jeg er altid åben over for input til at gøre saldi til et bedre produkt.
Go' fornøjelse.
/Peter

Opret et professionelt regnskab på https://saldiregnskab.dk
Ring på 4690 2208 hvis du vil vide mere.
mortenka
Geografisk sted: Lystrup, Århus
Kontakt:

Indlæg af mortenka »

Hej Peter

Det lyder nogenlunde som det svar jeg forventede :-(

Jeg havde godt på fornemmelsen at økonomi og tid er et par sparsomme resourcer hos jer, og med Claus ude af billedet er det nok ikke nemmere.
Jeg har indtryk af at det kræver en del til at holde et højt informationsniveau udadtil, så jeg kan godt forstå at det ikke har højeste prioritet.

Mht. frigivelser/ændringer, så ser det, for mig, ud til at frigivelserne af Saldi ikke altid versioneres og/eller offentliggøres. Er et korrekt? Baseret på versionsnummeret i den hostede løsning (som jeg gladeligt betaler for), kan jeg ikke finde en matchende version nogen steder.

Jeg spørger fordi det, for mig, er utrygt at begynde på at udvikle en funktion/ændring, når jeg ikke ved præcis hvilken version jeg baserer det på, men evt, bare henter koden. Og så forstår jeg ikke helt hvordan I selv håndterer det, når jeg ikke kan se roadmap/timeline der matcher i trac. Bruger I et andet internt system?

Iøvrigt har jeg konkrekt en ide/plan om en funktion, som kan slå op i en lokal (på serveren) mappe, når man klikker på "vedhæft bilag", så man ikke skal uploade bilag enkeltvis, men selv kan vælge metode (ftp,smb,zippet,whatever) og så blot få præsenteret ikke-anvendte bilag på en (popup) valgliste.

/Morten
Peter Rude
Udvikler

Indlæg af Peter Rude »

Du kan altid finde de seneste rettelser på ftp.saldi.dk/saldi/seneste
Din ide er rigtigt god så det må du meget gerne gå igang med.
Trac'en bliver reelt kun brugt som en avanceret backup.
Jeg har aldrig fundet tid til at sætte mig ind i hvordan den fungerer og har blot brugt den efter Claus' anvisning. Så nogen skal tage over, hvis den skal fungere efter hensigten.
Det nemmeste vil være, hvis blot du informerer om hvilke filer du arbejder med og mailer dem til mig så vil jeg lægge dem op
Go' fornøjelse.
/Peter

Opret et professionelt regnskab på https://saldiregnskab.dk
Ring på 4690 2208 hvis du vil vide mere.
Nikolai Beier
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af Nikolai Beier »

Det er jo ikke ligefrem nemt eller indbydende at bidrage, primært fordi det ikke er gennemskueligt hvordan udviklingen foregår og hvorledes man kan bidrage. Det indtryk har jeg også haft.

Systemet Trac nævnes, og der er kode i det, men det udnyttes ikke til at holde styr på fejl, fejlrettelser og ønskede funktioner. Sådan noget er tvetydigt/forvirrende.

Men det kan til dels fikses med en beskrivende "varedeklaration" på Trac-forsiden http://trac.lue.dk/saldi/wiki . Lige nu står der "Denne Trac-server er centrum for al udvikling og dokumentation . . ." og i så fald er udviklings-processen meget utransparent.

Hvad med at skrive hvad Danosoft bruger Trac til, og så fortsætte med hvordan folk bedst kan bidrage og rapportere fejl og ændringsforslag?
Brugeravatar
Agerskov
Geografisk sted: Albertslund, Sjælland
Kontakt:

Claus er tilbage

Indlæg af Agerskov »

Jeg er vendt tilbage og forventer at vedblive med at være det.

Jeg er blevet kronisk syg, men har nu været igennem de vigtigste operationer, som gør, at jeg er frisk og min sygdom kan holdes nede på et minimum med medicin samt løbende, mindre behandlinger.

Trac har været helt nede, men er på vej op igen - derved også en gennemgående opdatering af indholdet, så det afspejler det nuværende stadie.

Jeg er glad for at være her igen :D

Med venlig hilsen
Claus Agerskov
Billede

Støt udviklingen og få omgående hjælp - Tegn en hotline-aftale.
Telefon: 46 90 22 08
Tony

Re: Claus er tilbage

Indlæg af Tony »

Hej Claus,

Dejligt at du er tilbage. Selvfølgelig mest at du har fået styr på din sygdom, men også hvis det betyder der kommer bedre styr på udvikling, release og dokumentation.

Jeg har Saldi i 6 mdr., og har undervejs lavet en del tilretninger - noget er fejlrettelser, andet er bare når jeg har vredet armen om på systemet for at få præcis den funktionalitet jeg vil have.
Jeg vil egentlig gerne lave et nyt modul til klient/sagshåndtering - eller journalisering om man vil. Journaler skal selvfølgelig trække meget på debitor modulet, og ende med at føde ordrelinjer... Jeg har 2 muligheder for at gøre dette: Den udokumenterede hardcodede vej hvor løsningen kan præcis det jeg skal bruge, og ikke tager højde for systemet eller andre brugere/udviklere - og som med garanti ikke opfører sig pænt hvis jeg så senere opdaterer ordremodulet... Eller den pæne hvor jeg lægger op til at bruge de interfaces der eksisterer (webservice etc.), og foreslår standardiserede interfaces der hvor jeg måske ser mangler....

Ingen tvivl om at det vil være klart nemmest for mig bare at bruge databasen direkte, på den måde jeg nu kan deducere mig frem til at den er konstrueret (meget lidt er jo dokumenteret) - og jeg deler gerne denne kode. Men måske ville det være god stil af mig selv, at tænke lidt længere og derudover skubbe på, at få styr på koden og udviklingen. Det der bremser mig lige nu er faktisk, at jeg ingen indsigt har i hvilke dele af koden der bliver arbejdet på, hvad der bliver ændret - og om det har konsekvenser for min brug at databasen/funktionerne.

En changelog ville være en stor hjælp! En plan for udvikling endnu større. Jeg kan nok sagtens overtales til at bruge TRAC hvis det er det eneste i gider arbejde med - men helt ærligt: Hvis jeg skal bidrage til alles bedste (og det vil jeg helt vildt gerne, det er jo pga. open source at jeg overhovedet har et system jeg kan arbejde i), så er der altså lidt brug for en kulturændring - dokumentation og release kontrol er minimum....

Til de konkrete spørgsmål:

1. kan jeg regne med at databasestrukturen ikke ændres i version 3.x??
2. Er der nogen steder jeg kan finde beskrivelse af interfaces? Der er jo ingen grund til at jeg internt i koden bruger webservices, men så længe jeg holder mig til at bruge databasen efter samme principper som webservices fungere, så burde det ikke kunne gå galt - selvfølgelig under forudsætning at jeg så opdager hvis og hvordan webservices evt. bliver ændret.....
3. Ligger du inde med dokumentation over strukturen må du gerne lige give et heads up????
4. Eneste del af kodningen jeg ikke helt har styr på hvordan jeg vil løse endnu er, at jeg meget gerne vil have muligheden for at lave en journal som bilag til en ordre/faktura - her ser det ikke ud til at jeg bare kan klippe klistre i eksisterende kode, men bliver nød til at lave større ændringer - med risiko for at noget går galt ved mindste opdatering fra jeres side... Any inputs??

Fortsat god dag :-)

-Tony
Agerskov skrev:Jeg er vendt tilbage og forventer at vedblive med at være det.

Jeg er blevet kronisk syg, men har nu været igennem de vigtigste operationer, som gør, at jeg er frisk og min sygdom kan holdes nede på et minimum med medicin samt løbende, mindre behandlinger.

Trac har været helt nede, men er på vej op igen - derved også en gennemgående opdatering af indholdet, så det afspejler det nuværende stadie.

Jeg er glad for at være her igen :D

Med venlig hilsen
Brugeravatar
ht

Indlæg af ht »

Det lyder godt at Claus er tilbage og forsætter abj. med TRAC etc. Er der ikke brug flere "hænder" på projektet ?
Jeg syntes at Saldi er et super godt projekt og en gave til selvstændige i DK men det er "svært" at "køre ind" i et lille firma og virker måske for nogle ikke "smart" nok.
Brugeravatar
Agerskov
Geografisk sted: Albertslund, Sjælland
Kontakt:

Re: Claus er tilbage

Indlæg af Agerskov »

Hej Tony

Der er meget at se til med at blive opdateret på alle områder, så undskyld det sene svar.
Tony skrev:1. kan jeg regne med at databasestrukturen ikke ændres i version 3.x??
Nej, ikke med sikkerhed. Men det vil primært være i form af udvidelser af ekisterende tabeller med nye felter eller måske helt nye tabeller. Enkelte gange også udvidelse eller ændring af typer, men det er mere sjældent - og sker uden datatab.

Ved hver ny version kan man ved at kigge i filen includes/opdat_X.Y.php, hvor X er hovedversionsnummeret og Y er underversionsnummeret, se hvilket databaseændringer, der er foretaget mellem de enkelte udgivelser.
Tony skrev:2. Er der nogen steder jeg kan finde beskrivelse af interfaces? Der er jo ingen grund til at jeg internt i koden bruger webservices, men så længe jeg holder mig til at bruge databasen efter samme principper som webservices fungere, så burde det ikke kunne gå galt - selvfølgelig under forudsætning at jeg så opdager hvis og hvordan webservices evt. bliver ændret.....
Der er endnu ikke nogen beskrivelse af interfaces - anden end selve kildekoden.

Men webservices vil snart blive dokumenteret.

Hvis du tilgår databasen gennem de generiske databasekald, så både MySQL og PostgreSQL bliver understøttet, er det klart bedst. Enkelte kald kræver dog stadig forskel, da de to databaseservere ikke opfører sig helt ens - men det har du nok selv set i koden.
Tony skrev:3. Ligger du inde med dokumentation over strukturen må du gerne lige give et heads up????
Nej. Jeg benytter phpMyAdmin, phpPgAdmin og pgAdmin til at håndtere overblikket med databaserne.
Tony skrev:4. Eneste del af kodningen jeg ikke helt har styr på hvordan jeg vil løse endnu er, at jeg meget gerne vil have muligheden for at lave en journal som bilag til en ordre/faktura - her ser det ikke ud til at jeg bare kan klippe klistre i eksisterende kode, men bliver nød til at lave større ændringer - med risiko for at noget går galt ved mindste opdatering fra jeres side... Any inputs??
Hvis du udvider med egne tabeller med id-opslag til eksisterende, så går du ikke helt galt i byen - og slet ikke, hvis du navngiver dem med dit eget præfix eksempelvis tony_

Med venlig hilsen
Claus Agerskov
Billede

Støt udviklingen og få omgående hjælp - Tegn en hotline-aftale.
Telefon: 46 90 22 08
Besvar