MySQL igen igen

Til spørgsmål der ikke passer i andre fora.

Redaktør: Sarah Aagaard

Hvilken database ville du fortrække at anvende hvis der var frit valg

MySQL
17
74%
PgSQL
5
22%
Anden
1
4%

Afgivne stemmer : 23

MySQL igen igen

Indlægaf groyk » tors jul 03, 2008 9:48 pm

Hej udviklere

Jeg ved godt emnet har været taget op mange gange, men synes nu aligevel jeg vil give min mening til kende.

Kan ikke helt forstå argumenterne for ikke at understøtte MySQL

Jeg kan kun se fordele i at understøtte denne platform, her er et par stykker.

1. Nemmere at gå til for "begyndere" (flere vejledninger + bedre mulighed for installation på WinBox)
2. Flere potentielle udviklere / brugere (Nogle frasortere systemet fordi de ikke bruger/har brugt PgSql)
3. Bedre integration med andre websystemer (ex. webshops, kalendere eller lign.)

Det hænger jo sådan sammen med frit software at man ikke skal leve af at sælge det. Man skal leve af at sælge supporten.

Jo flere brugere (uden kendskab til programmering) der bruger systemet, jo flere potentielle kunder er der at sælge support til. Endvidere giver det igen flere der har interesse i at udvikle på systemet og BETALE for det!

Seriøse virksomheder der har behov for bogføring, kunne "ALDRIG" finde på bare at uploade Saldi til deres webserver og så køre der derfra UDEN sikkerhed, De vil leje/købe servicen med support ved en troværdig virksomhed.

Jo flere private / foreninger mm. der gratis vil bruge systemet er jo med til at udbredde kenskabet til det.

Bemærk hvor mange shopløsninger der er bygget op på ex. OsCommerce, mange af disse løsninger koster op til 300 Kr./md. incl. hosting så det fjerner bestemt ikke grundlaget for at sælge Saldi sammen med hosting og backup.

Såfremt begrundelsen er at det kræver for meget at veligeholde, mener jeg at man helt bør skifte til MySQL i stedet, da denne database efterhånden er "Standard" på alle webservere.

Tror nu sagtens der kan laves et abstraktionslag der ikke kræver meget veligeholdelse.
Mvh.
Simon Madsen

SME Server 7,3
Saldi 2.0.1a
groyk

Geografisk sted: Oksbøl

Indlægaf Kristian » man jul 07, 2008 11:24 am

MySql ville være genialt - jeg har måttet installere Postgres på min server, kun pga saldi - det kunne være lækkert at kunne bruge min mysql server til det, og det ville gøre det 10000x nemmere for mig at hjælpe ;-)

Mvh
Kristian
Kristian

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Lade » ons jul 09, 2008 7:23 pm

Jeg har tidligere lavet en port af saldi til mySQL (var v. 1.1.0). så vidt jeg kan se var det ikke ret mange filer der skulle ændres.
link til tråd hvor jeg poster file

index/install.php
admin/opret.php
includes/db_query.php
Jeg kan ikke huske præcis hvad jeg ændrede i overstående filer, men var her at størstedelen af arbejdet lå.. mener der er nogle hard coded pgsql request i de filer, som skal rettes, så de er kompatible med mySQL

index/login.php
(tilføjet password til nogle kald til fukntionene db_connect)

includes/online.php
(Tilføjet password til db_connect kaldet)

includes/opdater.php
admin/backup.php
admin/restore.php
De sidste 3 fik jeg ikke tilrettet, så saldi's backup funktion, samt automatisk opdatering, virkede ikke for mig
------------------------------------

Med venlig hilsen

Jacob D. Jensen
RecoverIT
Lade

Re: MySQL igen igen

Indlægaf DennisS » fre nov 10, 2017 1:55 pm

Jeg vil bare tilføje til debatten, at mine BI- og reporting-tools har væsentligt nemmere ved, at gribe om en MySql database.
Det er sikkert ikke lige relevant for alle, og jeg ved, at det måske lidt er overkill. Men jeg er kan godt lide at få min data "pænt" ud igen, og MySql er uovertruffen i kompabillitet.
DennisS

Indlægaf Fundablokken » lør mar 24, 2018 12:11 pm

Så længe det ikke giver performance problemer eller skaber andre barrierer, så er jeg 100% tilhænger af MySQL. Det er også det, jeg arbejder med til daglig og benytter i mange af mine tools.
Brugeravatar
Fundablokken

Geografisk sted: Lolland

Indlægaf JacobMA » tirs jun 26, 2018 8:24 am

Jeg er også tilhænger af MySQL. Jeg ved ikke meget om performance og har faktisk ikke prøvet meget andet, men fordi der findes så meget godt dokumenation på nettet (Stack etc.), så er det bare super nemt at bruge og man kommer hurtigt videre, hvis man sidder fast med et problem. Jeg bruger det selv på min egne sider, og her fungerer det fint (dog er mine databaser heller ikke voldsomt store)
I forbrugernes tjeneste på Forbrugerfinans.dk
JacobMA

Indlægaf måltidskassen » søn apr 07, 2019 2:41 pm

Som udgangspunkt er jeg også tilbøjelig til at være tilhænger af MySQL. Mine tidligere erfaringer siger mig dog at det hurtigt kan gå udover performance, men hvis man kan undgå det, er der ingen tvivl.

Vh. Kristian
Måltidskassen
måltidskassen

Indlægaf LoveShinyThings » søn jun 16, 2019 12:11 am

Jeg bruger næsten kun MySQL i mit arbejde. Har overvejet at lave nogle hobby projekter med andre baser, men er ikke rigtig gået i gang. Det man kender er jo oftest også bare det letteste at arbejde videre med på nye projekter
"Struktur er vigtigt i alt arbejde"
En Ørering, en Fingerring og et bræt gik ind på en bar...
LoveShinyThings

Tilbage til Øvrigt