Aconto - modregn i faktura

Til generelle spørgsmål om brugen af SALDI eller bogføring generelt. Spørgsmål omkring installation og lign. bedes lagt under "installation"

Redaktør: Sarah Aagaard

Besvar
LasseHansen

Aconto - modregn i faktura

Indlæg af LasseHansen »

Hej alle
Jeg sidder med en problematik jeg ikke umeldbart kan løse.

D. 26/7-11 modtager jeg et acontobeløb på 10.000,-
D. 20/8-11 Skriver jeg en faktura på 97 billeder af 300,- og minus acono på 10.000,-

Nu lyder fakuraen altså på 19.100,- og jeg kan ikke trække aconto fra i bogføringen da det ville resultere i en indtægt ved betaling på 9.100,-

Men jeg kan jo heller ikke fakturere aconto som 10.000,- da det så ville give et samle beløb til kunden på 39.100,- hvilket jo ikke er korrekt.

Hvordan gøres dette på den nemmeste måde?

Mange hilsner
Lasse Hansen
Peter Rude
Udvikler

Indlæg af Peter Rude »

Acontobeløbet skriver på fakturaen som en kommentar.
Det bogføres gennem kassekladden på kundens konto, så det af kontoudtoget fremgår at kunden har betalt noget af beløbet.
Go' fornøjelse.
/Peter

Opret et professionelt regnskab på https://site.saldi.dk
Ring på 4690 2208 hvis du vil vide mere.
uffe
Geografisk sted: Århus N.
Kontakt:

Re: Aconto - modregn i faktura

Indlæg af uffe »

LasseHansen skrev:Hej alle

D. 20/8-11 Skriver jeg en faktura på 97 billeder af 300,- og minus acono på 10.000,-

Nu lyder fakuraen altså på 19.100,- og jeg kan ikke trække aconto fra i bogføringen da det ville resultere i en indtægt ved betaling på 9.100,-

Men jeg kan jo heller ikke fakturere aconto som 10.000,- da det så ville give et samle beløb til kunden på 39.100,- hvilket jo ikke er korrekt.

Mange hilsner
Lasse Hansen
Hej
Jeg har flere gange lavet aconto regninger uden problemer. Jeg har oprettet en "vare" som hedder "aconto" og skrevet en faktura på acontobeløbet. Når den endelige faktura så bliver lavet ender jeg med at vælge "varen" aconto igen og denne gang skrive beløbet med et - (minus) foran, så bliver det fratukket igen.
Mvh. Uffe
Saldi på egen Shuttle X35V3, Turnkey LAPP server.
Test-server:Saldi på gammel dual-core 2,4Ghz, 3Gb ram, Turnkey LAPP server.
linux-abc - dansk linuxforum for brugere
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej Uffe,

Det lyder godt nok som en lidt skidt løsning...

Husk på du i virkeligheden har 2 datoer der er vigtige i forhold til skat+moms, og 1 der ikke er. Din leveringsdato og din fakturadato er vigtige, betalingsdato er ikke (vigtig for andet end dit forhold til kunden).

Hvis din "fakturering" af á conto er i samme periode som resten af fakturen, så fred med det. Men hvis ikke skal både du og kunden til at periodisere jer til korrekte regnskabstal.

Jeg kan kun anbefale at holde sig til at fakturere det man faktisk leverer - og så bruge kontoudtog til det den slags er beregnet til - som Peter foreslår.

Altså som svar på spørgsmålet: Bogfør en betaling på 10.000,- á conto, og når du sender fakturaen så send en kontoudtog med, så kan kunden se hvad der skyldig saldo er - alternativt kan du notere á conto betalingen på fakturaen - SOM REN TEKST - så slipper du for kontoudtoget..

-Tony
uffe skrev:
LasseHansen skrev:Hej alle

Mange hilsner
Lasse Hansen
Hej
Jeg har flere gange lavet aconto regninger uden problemer. Jeg har oprettet en "vare" som hedder "aconto" og skrevet en faktura på acontobeløbet. Når den endelige faktura så bliver lavet ender jeg med at vælge "varen" aconto igen og denne gang skrive beløbet med et - (minus) foran, så bliver det fratukket igen.
uffe
Kontakt:

Indlæg af uffe »

Anonymous skrev:Hej Uffe,

Husk på du i virkeligheden har 2 datoer der er vigtige i forhold til skat+moms, og 1 der ikke er. Din leveringsdato og din fakturadato er vigtige, betalingsdato er ikke (vigtig for andet end dit forhold til kunden).

Hvis din "fakturering" af á conto er i samme periode som resten af fakturen, så fred med det. Men hvis ikke skal både du og kunden til at periodisere jer til korrekte regnskabstal.

Jeg kan kun anbefale at holde sig til at fakturere det man faktisk leverer - og så bruge kontoudtog til det den slags er beregnet til - som Peter foreslår.

Altså som svar på spørgsmålet: Bogfør en betaling på 10.000,- á conto, og når du sender fakturaen så send en kontoudtog med, så kan kunden se hvad der skyldig saldo er - alternativt kan du notere á conto betalingen på fakturaen - SOM REN TEKST - så slipper du for kontoudtoget..

-Tony
Hej Tony
Jeg er godt klar over hvorfor fakturadatoen er vigtig for skat m.h.t. momsen. Hvorfor er leveringsdatoen? (den er forøvrigt ikke entydig ved os da det primært er vores arbejskraft vi sælger)
Jeg kan heller ikke se hvad det gi'r af problemer med momsen. Med mindre at der er lavet om i programmet siden (min udgave er ikke blevet opdateret i godt et år :oops: ) så virkede det hos mig på den måde at der blev lagt moms på acontobeløbet. Da acontobeløbet blev fratrukket på den endelige regning var det uden moms, hvorefter at der blev lagt moms på restbeløbet. Selv hvis de to fakturadatoer falder på hver sin side af fx 30/6 hvad er der så at periodisere?
Mvh. Uffe
Tony

Indlæg af Tony »

uffe skrev:
Anonymous skrev:Hej Uffe,

-Tony
Hej Tony
Jeg er godt klar over hvorfor fakturadatoen er vigtig for skat m.h.t. momsen. Hvorfor er leveringsdatoen? (den er forøvrigt ikke entydig ved os da det primært er vores arbejskraft vi sælger)
Jeg kan heller ikke se hvad det gi'r af problemer med momsen. Med mindre at der er lavet om i programmet siden (min udgave er ikke blevet opdateret i godt et år :oops: ) så virkede det hos mig på den måde at der blev lagt moms på acontobeløbet. Da acontobeløbet blev fratrukket på den endelige regning var det uden moms, hvorefter at der blev lagt moms på restbeløbet. Selv hvis de to fakturadatoer falder på hver sin side af fx 30/6 hvad er der så at periodisere?
Du har ret at det "virker" i Saldi - det er så ikke nødvendigvis det samme som at det er rigtigt... Jeg kan også bogføre et køb med 4 ekstra nuller - og så skylder skat mig noget moms... Altså ifølge mit nu indholdsmæssige ukorrekte regnskab.

Min pointe var, at mht. til moms så er fakturadatoen afgørende, men når vi taler resultatet (dvs. Skat), så er det faktisk forbrug/leverance dato der er afgørende, det gælder både som sælgende og som købende part - så hvis du i dag sælger din arbejdskraft et helt år frem i tiden, så skal du bogføre indtægt for 9 måneder i 2012 resultatet, og de sidste 3 i 2013 resultatet - det helt uanset hvornår betalingen falder, eller fakturaen er skrevet.

(og betalingensdatoen er for Skat altid uvedkommen)

Skat gør så ikke sindsygt meget ud af om der periodiseres korrekt i mindre virksomheder, jeg fik direkte svaret at f.eks. en helårlig forsikring var det ok at bogføre det hele i et år.... Men tro mig, det holder ikke vand hvis du bruger 1 mill. til forsikringer (been there), så kræves det at der periodiseres korrekt.
uffe
Kontakt:

Indlæg af uffe »

Tak for en smørre :D Jeg tror lige at vi snakker lidt forbi hinanden.
Hvis jeg sender en aconto faktura ,så er det på arbejde der er udført og ikke på noget jeg forventer at udføre ! Grunden vil som oftest være at der på den endelig faktura vil indgå en mindre del der er leveret af uderleverandør, altså materialer der medgår til vores arbejde og som vi ikke modtager faktura for før i starten af den næste måned. I stedet for at sende een faktura på arbejdsløn og senere een på materialer, så foretrækker vores kunder, at hvis vi en sjælden gang står med et projekt hvor vi belaster vores kassekredit for hårdt, at vi sender en acontoregning når arbejdet er udført og den endelige når vi har alle tal fra uderleverandører.
Dybest set er der ikke nogen der har købt eller solgt noget der ikke er leveret, vi behøver bare ikke at yde så lang en kredit til vores kunder.

Jeg synes at det virker som om du er ude i noget skattetænkning og årsafslutning - så avanceret er det her ikke og forøvrigt snakker vi ikke om hverken tilføjelse af nuller eller snyd på nogen måde. :!:
Mvh. Uffe
Gæst

Indlæg af Gæst »

uffe skrev:Tak for en smørre :D Jeg tror lige at vi snakker lidt forbi hinanden.
Hvis jeg sender en aconto faktura ,så er det på arbejde der er udført og ikke på noget jeg forventer at udføre ! Grunden vil som oftest være at der på den endelig faktura vil indgå en mindre del der er leveret af uderleverandør, altså materialer der medgår til vores arbejde og som vi ikke modtager faktura for før i starten af den næste måned. I stedet for at sende een faktura på arbejdsløn og senere een på materialer, så foretrækker vores kunder, at hvis vi en sjælden gang står med et projekt hvor vi belaster vores kassekredit for hårdt, at vi sender en acontoregning når arbejdet er udført og den endelige når vi har alle tal fra uderleverandører.
Dybest set er der ikke nogen der har købt eller solgt noget der ikke er leveret, vi behøver bare ikke at yde så lang en kredit til vores kunder.

Jeg synes at det virker som om du er ude i noget skattetænkning og årsafslutning - så avanceret er det her ikke og forøvrigt snakker vi ikke om hverken tilføjelse af nuller eller snyd på nogen måde. :!:

Jeg tror du har ret i at vi taler lidt forbi hinanden - jeg var slet ikke ude i noget med snyd eller lignende.... Jeg siger bare, at fordi Saldi teknisk set virker, så er det ikke ensbetydende med at regnskabet er korrekt. Og derudover så har du helt ret i at jeg taler om skat og afslutning. Ikke ud fra spekulative motiver, kun ud fra at gøre det korrekt. Og det korrekte er, at mht. moms er faktura datoen den afgørende, mht. skat er den datoen for levering af vare eller ydelse der er afgørende. Og hvis din kunde nu har forskudt skatteår, så kan de i princippet står overfør et (godtnok mindre) problem, hvis din fakturering ikke følger princippet for hvornår varen er leveret..

Du har sikkert ret i at det i dit tilfælde ikke er et problem - det er helt ligesom mit eksempel med at skat ser gennem fingre med manglende periodiseringer af f.eks. årlige forsikringer.

Ikke et problem gør ikke automatisk at det er rigtigt! Kun at der ikke er noget der har syntes det er et problem endnu.

Der blev spurgt til (se helt i toppen af tråden) hvordan det gøres rigtigt. Det rigtige er som Peter svarede, og intuitivt er det også det der afspejler de virkelige transaktioner bedst - og derfor nemmest at arbejde med. Jeg kommentere at jeg syntes dit forslag, uagtet at det virker fint for dig, er en lappeløsning hvor du får blandet pærer og bananer (betalings, leverings og fakturadatoer) sammen - og det er i min verden ikke "god skik". Jeg kan umuligt kommentere på dit forhold til dine kunder, og hvad i er glade for i jeres indbyrdes samarbejde er s** jeres sag :-)
(og hvis bare din faktura indeholder "leveringsdato/periode", så er det jo din kundes problem hvis han har brug for at periodisere, og at du ikke gør det er ingen anden end din sag).

Lad os lukke den her, jeg tror spørger har fået sit svar - og meget mere til :roll:
Besvar