Omvendt betalingspligt, Moms

Til generelle spørgsmål om brugen af SALDI eller bogføring generelt. Spørgsmål omkring installation og lign. bedes lagt under "installation"

Redaktør: Sarah Aagaard

spangsberg
Kontakt:

Omvendt betalingspligt, Moms

Indlæg af spangsberg »

Hej

Hvordan håndterer Saldi de nye regler for omvendt momspligt på visse produktgrupper, der træder i kraft pr. 1/7 2014??
spangsberg
Kontakt:

Re: Omvendt betalingspligt, Moms

Indlæg af spangsberg »

Øv!

Er der slet ikke nogen der kan hjælpe mig lidt på vej med dette??

Jeg er ramt dobbelt af disse regler, da jeg køber IT udstyr fra distributører der fakturerer de berørte varegrupper uden moms, og alle mine kunder er også erhvervskunder, så jeg skal også viderefakturere uden moms.
Peter Rude
Udvikler

Indlæg af Peter Rude »

Løsningen er på vej.
Jeg forventer at det bliver klar i løbet af næste uge.
Go' fornøjelse.
/Peter

Opret et professionelt regnskab på https://site.saldi.dk
Ring på 4690 2208 hvis du vil vide mere.
spangsberg
Kontakt:

Indlæg af spangsberg »

Dejligt, tak :-)
kkw

Indlæg af kkw »

Hej,

Er dette blevet klart?

mvh.
Kenneth
Sarah Aagaard
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af Sarah Aagaard »

Vi beklager den forsinkelse der har været i forbindelse med omvendt betalingspligt.
Claus har været syg, men er nu tæt på at have opgaven løst :-)

Jeg giver besked så snart vi er færdige.
På forhånd tak for jeres tålmodighed :-)
Med venlig hilsen

Sarah Aagaard

Tegn en hotline aftale, støt udviklingen og få omgående hjælp.
bestil på http://saldi.dk/hotline
mail: sap@saldi.dk
tlf: +45 4690 2208
MO79

Indlæg af MO79 »

Hvornår forventes det at være færdig?
MO79

Indlæg af MO79 »

Jeg er ligesom spangsberg ramt dobbelt af reglen.

Indtil videre er der ikke faktureret til erhverv så der er en del faktura som venter på en løsning - Håber meget den er tæt på at være klar.

Efterlyser stadig en status ?
Sarah Aagaard
Site Admin
Kontakt:

Hej igen,

Status på omvendt betalingspligt er stadig uklar, da vores medarbejder stadig er syg og ikke er blevet færdig endnu. Vi håber at det er færdigt MEGET snart, da vi blev lovet at det ville være færdigt i sidste uge.

Indtil da kan vi kun anbefale jer at fakturere uden moms, på de ting som ikke skal opkræves med moms. Her kan man skrive som kommentar på linjen, at fakturaen er uden moms, og at modtager selv er pligtig til at indberette og betale momsen.

Men som sagt håber vi på at løsningen er her snarest :)

God dag.
Med venlig hilsen

Sarah Aagaard

Sarah Aagaard
Site Admin
Kontakt:

Så er vi ved at være klar med omvendt betalingspligt, vi ligger det i betatest senere i dag. Mere information følger :)
Med venlig hilsen

Sarah Aagaard

Peter Rude
Udvikler

Indlæg af Peter Rude »

på saldi.dk/beta kan du oprette et testregnskab og teste på omvendt betalingspligt.
Log ind med beta, admin & betaadmin, opret et regnskab, log ud igen og log ind i det regnskab du har oprettet. Indlæs evt en backup af dit eget regnskab.

Under indstillinger -> deb/kred grupper kan du vælge hvilke debitorgrupper der skal være omfattet af omvendt betalingspligt (kreditorer kommer snart) og under varegrp hvilke varegrupper der skal omfattes.

Når du herefter indsætter en vare på en kundeordre hvor kunden er omfattet, vil det til højre for varelinjen være et afkrydsningsfelt hvor du kan afmærke om varen skal faktureres med omvendt betaling. Er vare i en omfattet varegruppe, vil blive afmærket automatisk. Her har du mulighed for at fjerne afmærkningen.

Kreditor ordrer vil få samme funktionalitet snarest, ligesom det vil komme med på momsrapporten hvor meget der er blevet faktureret under ordningen.

Jeg forventer at løsningen bliver sat i drift i løbet af weekenden.
Go' fornøjelse.
/Peter

Peter Rude
Udvikler

Indlæg af Peter Rude »

Saldi understøtter nu omvendt betalingspligt.

Under indstillinger for debitor-, kreditor- og varegrupper er det kommet et ekstra felt for omvendt betaling, forkortet "OB". Ved at afmærke dette felt angiver man om gruppen er omfattet at omvendt betalingspligt. For kreditor grupper er der endvidere kommet en ekstra felt til angivelse af hvilken momsgruppe salgsmomsen for købet skal føres i.

Når man så oprettet en ordre til en kunde eller leverandør som er omfattet, vil der på varelinjen være en felt hvor man kan afmærke om varen skal momses eller ej. Hvis varen kommer fra en omfattet varegruppe, vil feltet være afmærket som standard.

Ved bogføring af en kundeordre vil der ikke blive beregnet moms for de afmærkede varer.

Ved bogføring af en leverandørordre, vil der udover købsmoms også blive ført salgsmoms, således at den reelle moms for den pågældende vare reelt er nul. Med mindre man er momsfritaget, så bliver der kun beregnet salgsmoms, som man så skal indberette og betale.
Go' fornøjelse.
/Peter

kkw

Indlæg af kkw »

Hejsa,

Et par spørgsmål:

1) Når man skal indberette moms. Hvordan finder man tallet til rubrik C?

2) Den momsgruppe (S.moms grp) man anfører, når man opsætter en kreditorgruppe med Omvendt Betalingspligt, er det samme momsgruppe (Momsgrp), som skal angives, når man opsætter en debitorgruppe med omvendt betalingspligt?

På forhånd tak for hjælpen

mvh.
Kenneth
Peter Rude
Udvikler

Indlæg af Peter Rude »

Det vil inden for en overskuelig fremtid komme med på momsrapporten.
Indtil da kan du under Indstillinger -> Diverse -> Import/Eksport -> Dataudtræk indsætte følgende:

sum(ordrelinjer.pris*ordrelinjer.antal-(ordrelinjer.pris*ordrelinjer.antal/100*ordrelinjer.rabat)) as sum from ordrelinjer,ordrer where ordrelinjer.omvbet='on' and ordrelinjer.ordre_id = ordrer.id and (ordrer.art='DO' or ordrer.art='DK') and ordrer.fakturadate <='2014-12-31' and ordrer.fakturadate >='2014-10-01'

Erstat datoerne med de relevante.

Momsgruppen kan være den samme som alm. salgsmoms, men du kan også oprette en separat momsgruppe til formålet, så du kan se hvor stor en del ad din momsbetaling som stammer fra omfattede varer.
Go' fornøjelse.
/Peter

MO79

Indlæg af MO79 »

Peter Rude skrev: sum(ordrelinjer.pris*ordrelinjer.antal-(ordrelinjer.pris*ordrelinjer.antal/100*ordrelinjer.rabat)) as sum from ordrelinjer,ordrer where ordrelinjer.omvbet='on' and ordrelinjer.ordre_id = ordrer.id and (ordrer.art='DO' or ordrer.art='DK') and ordrer.fakturadate <='2014-12-31' and ordrer.fakturadate >='2014-10-01'

Jeg får en popup fejl "Uforudset hændelse,kontakt salditeamet på telefon 46902208"
Min teori er det skyldes overstående er til postgres, mit spørgsmål er derfor om der finde noget lignede til mysql udtræk.
Besvar