Fakturering i USD

Til generelle spørgsmål om brugen af SALDI eller bogføring generelt. Spørgsmål omkring installation og lign. bedes lagt under "installation"

Redaktør: Sarah Aagaard

Fakturering i USD

Indlægaf Martin » man mar 27, 2017 12:31 pm

Hejsa.
Nu må jeg altså ty til forummet her!
Jeg har forsøgt at sætte Saldi op til at fakturere i USD.
Jeg har oprette USD under valuta, oprettet en momsgruppe uden for EU (0% moms) og sågar fået oversat fakturaformularen.
Kunden er oprettet med et Malayisk registreringsnr: MY*****
Alt ser umiddelbart ud til at spille når jeg laver en ordre, lige indtil jeg skulle lave min første faktura.
Min faktura, som er en testtransfer, bliver tastet ind med en værdi på 250 (usd skulle det gerne være). Fakturaen ser korrekt ud med en total på 250 usd, men i min fakturaoversigt har den fået en fakturasum på 17,28 og i kontoplanen står der nu 17,28 kr under konto 1250 (lige billig nok arbejdskraft :) . Dagskursen for fakturaen er i øvrigt 6,91.
Er der nogen der kan lure hvad jeg gør forkert eller har ideer til ting jeg skal tjekke op på?
Desuden, er der ikke noget med, at Saldi kan bruge automatiske dagskurser? Ligenu taster jeg nemlig dagskursen manuelt ind.

På forhånd tak
Martin
Martin

Re: Fakturering i USD

Indlægaf Martin » man mar 27, 2017 6:04 pm

Tror jeg selv har fundet fejlen!
Pludselig går det op for mig, hvad fejlen højst sandsynlig er. Kursen skal skrives i 100 ... (selvfølgelig!) Så kursen er 691, det ville få fakturasummen til at blive 1728 i stedet for 17,28. Så passer det pludselig.

Er det muligt at korrigere kursen bagud, eller er jeg nødt til at kreditere den her faktura, med den forkerte kurs?

Jeg er stadig nysgerrig på, hvordan Saldis indbyggede kurs fungerer. Det står på side 25 i brugervejledningen: " Når der inddateres beløb i fremmed valuta, benyttes systemets aktuelle kurs, men kursen/kursværden for den individuelle post kan kalibreres."

På forhånd tak
Martin

Indlægaf Mie Silword » ons mar 29, 2017 10:48 am

Martin skrev:Tror jeg selv har fundet fejlen!
Pludselig går det op for mig, hvad fejlen højst sandsynlig er. Kursen skal skrives i 100 ... (selvfølgelig!) Så kursen er 691, det ville få fakturasummen til at blive 1728 i stedet for 17,28. Så passer det pludselig.

Er det muligt at korrigere kursen bagud, eller er jeg nødt til at kreditere den her faktura, med den forkerte kurs?

Jeg er stadig nysgerrig på, hvordan Saldis indbyggede kurs fungerer. Det står på side 25 i brugervejledningen: " Når der inddateres beløb i fremmed valuta, benyttes systemets aktuelle kurs, men kursen/kursværden for den individuelle post kan kalibreres."

På forhånd tak

Kære Martin
Det er ikke tilrådeligt at korrigere kursen bagud, men som du selv skriver, skal du kreditere den og fakturer på ny.
Ang. side 25 i brugervejledningen er der sneget sig fejlbeskrivelser ind som skal fjernes, tak for opmærksomheden.
Der er ikke nogen indbygget kurs i Saldi.
MVH
Mie Silword/Saldi
Med venlig hilsen
Mie Silword
SALDI
Flekxibelt Økonomisystem

Tegn en hotline aftale, støt udviklingen og få omgående hjælp.
bestil på http://saldi.dk/hotline
mail:msr@saldi.dk
tlf: +45 4690 2208
Mie Silword

Indlægaf Mie Silword » ons mar 29, 2017 10:55 am

Martin skrev:Hejsa.
Nu må jeg altså ty til forummet her!
Jeg har forsøgt at sætte Saldi op til at fakturere i USD.
Jeg har oprette USD under valuta, oprettet en momsgruppe uden for EU (0% moms) og sågar fået oversat fakturaformularen.
Kunden er oprettet med et Malayisk registreringsnr: MY*****
Alt ser umiddelbart ud til at spille når jeg laver en ordre, lige indtil jeg skulle lave min første faktura.
Min faktura, som er en testtransfer, bliver tastet ind med en værdi på 250 (usd skulle det gerne være). Fakturaen ser korrekt ud med en total på 250 usd, men i min fakturaoversigt har den fået en fakturasum på 17,28 og i kontoplanen står der nu 17,28 kr under konto 1250 (lige billig nok arbejdskraft :) . Dagskursen for fakturaen er i øvrigt 6,91.
Er der nogen der kan lure hvad jeg gør forkert eller har ideer til ting jeg skal tjekke op på?
Desuden, er der ikke noget med, at Saldi kan bruge automatiske dagskurser? Ligenu taster jeg nemlig dagskursen manuelt ind.

På forhånd tak
Martin

Kære Martin
Der er ikke automatiske dagskurser i SALDI endnu.
Mvh
Mie Silword/SALDI
Med venlig hilsen
Mie Silword
SALDI
Flekxibelt Økonomisystem

Tegn en hotline aftale, støt udviklingen og få omgående hjælp.
bestil på http://saldi.dk/hotline
mail:msr@saldi.dk
tlf: +45 4690 2208
Mie Silword

Indlægaf Martin » ons mar 29, 2017 4:25 pm

Hej Mie
Tak for svar.
Så vidt jeg kan se, så kan jeg korrigere den endelige kurs på betalingsdage, når jeg bogfører den betalte faktura? Så er det vel ikke nødvendigt at kreditere?

Mvh
Martin
Martin

Indlægaf Daniel Johansen » man jun 12, 2017 3:19 am

Hvis du ikke korrigerer de oprindelige faktura, vil det komme en meget stor postering på tab eller gevinst på valutakurs.
Regnskabsmæssigt vil det stadig fungere, men det vil være langt bedre at få rettet den oprindelige faktura.

Det handler jo om at du ved den første kurs du indtaster fortæller hvor stort dit tilgodehavende er, når pengene så kommer vil differencen imellem den forventede indtægt og den du endeligt får blive bogført som tab eller gevinst på valuta.

Håber det giver mening :)
Blogger til dagligt om Crowdlending
Daniel Johansen

Indlægaf lassemanden22 » man aug 07, 2017 12:46 pm

Perfekt - det havde jeg også behov for at vide så super :)
lassemanden22

Indlægaf Mogens D » ons sep 27, 2017 11:30 am

Det var lige godt s.....

Jeg har lige oprettet min bruger her for at stille samme spørgsmål, da jeg også havde problemer med det, dog med en anden valuta, men stadig samme problem. Jeg kan se at løsningen selvfølgelig er at skrive det i 100. Det giver jo egentlig sig selv :lol: Nogle gange kan man vist ikke skoven for bare træer.

Tusinde tak for hjælpen til jer begge to :D

Mogens D.
https://testmagasinet.dk/
Mogens D

Indlægaf JonasH » tirs nov 14, 2017 11:33 am

Altid godt at vide, at man ikke er alene :)

Måske ville et lille pop-up tooltip ikke være af vejen?
Bare et forslag
Venlig hilsen
Jonas
https://detailreklame.dk/
JonasH

Indlægaf EV-soft » tirs nov 14, 2017 1:31 pm

Der er vist allerede et tooltip!
Holder du musen over kolonne-overskriften "Kurs" i vinduet hvor du vedligeholder kurser, fremkommer tip: Værdien i DKK af 100 USD :)
Hvilket svarer til at man angiver kursen i %
EV-soft

Tilbage til Bruger